Köpvillkor
Nedan kan du läsa om våra standardiserade köpvillkor. Kontakta oss för frågor.
Vi följer GDPR och andra lagar som skyddar din integritet. Vi har inga kundkonton utan alla kunder betalar som “gäst” utan användarnamn eller lösenord. Vi använder som standard Klarna Bank för alla betalningar så vi får inte tillgång till ditt personnummer eller andra bankuppgifter. Endast din leveransadress, fakturaadress, e-postadress samt ditt telefonnummer sparas för att kunna avisera ditt paket. Om du godkänner att vi skickar ett nyhetsbrev i kassan, så kan du eventuellt få ett e-postmeddelande med erbjudande om rabatt på framtida nallar bra priser. Om du inte önskar detta så är det bara att klicka på en länk i e-postmeddelande så raderas din e-postadress automatiskt. Om du vill att vi raderar all information om dig efter din beställning så skicka oss ett meddelande.
Allmänna villkor
Teddypost drivs av Teddypost AB (Org nr: 559077-5515). För att få handla hos Teddypost AB måste du vara minst 18 år eller äldre. När du beställer så samtycker du till att namn och personuppgifter registreras i vår databas. Vi värdesätter den personliga integriteten högt och förmedlar aldrig dina personuppgifter vidare. Efter varje order så får du ett kvitto via e-post, om du inte får det så titta i din spam-folder, du kan också kontakta oss via kontaktsidan så skickar vi det till dig igen. Tack för att du väljer att besöka Teddypost.se.
Eventuella felaktigheter
Om felaktigheter i pris, leverans eller andra omständigheter skulle infinna sig, så förbehåller sig Teddypost AB rätten att ändra detta i efterhand. Vid felaktighet i pris på vara så kontaktar vi dig innan och informerar om detta. Du har då din fulla rätt att antingen ändra eller annullera din beställning.
Priser och betalning
Varje vara anges med pris inklusive moms (25% eller i vissa fall 12%). I kassan kan man se det totala priset inklusive alla avgifter, moms, frakt och betalning.
Ångerrätt
Din ångerrätt (ångerfristen, gäller endast privatpersoner) är giltig 14 dagar från det att du mottager varan. I ditt meddelande till oss måste det klart framgå att du ångrar dig (länk till kontaktsidan är här). Ångerfristen börjar löpa den dag du tog emot varan eller en väsentlig del av den. Om avtalet gäller en specialtillverkad vara (med tryck, broderi eller gravyr) – eller en vara som fått en tydlig personlig prägel, är det tyvärr ingen ångerrätt eftersom vi inte kan sälja produkten igen. Observera att särskilda villkor gäller om din produkt är inslagen i presentpapper eller cellofan, personliga gratulationskort, godis samt prissänkta varor. Där utgår vanligtvis ingen ångerrätt på just den delen av produkten (t ex presentinslagningen). Vi förbehåller oss också rätten att inte ersätta frakten vid återbetalning, även om vi ofta gör det för att vara generösa.
Vi tillämpar Distans- och Hemförsäljningslagen samt Konsumentköplagen. Enligt Distans- och Hemförsäljningslagen har kunden rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar från mottagandet av varan och utan att behöva uppge någon speciell anledning. Vid åberopande av ångerrätt så skickar Teddypost en fraktsedel för retur, kostnaden för returfrakt är 79 kr för enstaka produkter. För större varor debiterar vi självkostnad, samt för mindre varor kan vi sänka returkostnaden. Eventuell retursedel skickas alltid via e-post eller QR-kod och som kund är man ansvarig att skriva ut den själv. Teddypost förbehåller sig rätten att kräva att kunden betalar returfrakten i specifika fall. I sådana fall har Teddypost rätt att begära att produkten skickas direkt till Teddypost och inte till ombud samt att denna försändelse är spårbar. Vi ber dig kontakta oss för detaljer vid en eventuell retur eftersom vi i vissa fall kan erbjuda gratis retur samt ersättningsprodukt utan kostnad för kunden. Om man som kund beställer över ett visst ordervärde erbjuder Teddypost fri frakt, men Teddypost förbehåller sig att debitera ursprunglig fraktavgift om kunden sedan returnerar varor så att ordervärdet återigen faller under gränsen för fri frakt. Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler innehåller ett antal bestämmelser som begränsar rätten att utnyttja ångerrätten. Teddypost uppmärksammar härmed dig som kund att enligt 5 § gäller inte ångerrätt om avtalet avser: “en vara som skall tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars skall få en tydlig personlig prägel”. Exempel är sådana varor som tillverkas efter beställning och kundanpassas efter kundens önskemål, dessa produkter går att identifiera i butiken genom att välja din egen text eller broderi, det gäller de flesta personliga produkter på Teddypost. Ångerrätten gäller ej vid avtal 11 § punkt 4 som avser: “för en vara som snabbt kan försämras eller bli för gammal”.
När du utnyttjat din ångerrätt:
Du är skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den och alla etiketter måste sitta kvar. Du får inte använda den, men naturligtvis försiktigt undersöka den. Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös förlorar du ångerrätten. På det belopp som återbetalas har Teddypost rätt att göra avdrag för värdeminskning. Värdeminskning uppstår när varan brukats mer än vad som är nödvändigt för att fastställa varans egenskaper. Om varan returnerats skadad eller på annat sätt brukats så att ångerrätten ej kan tillämpas kommer den returnerade varan ej att återbetalas och köparen står för returkostnad och eventuellt återsändning om varan önskas åter. Teddypost återbetalar beloppet senast 14 dagar från det att varan åter är i Teddypost lager. Återbetalningen görs via den betalningsmetod som valdes vid köpet. Spara alltid följesedeln tills returen är godkänd av Teddypost. Vid retur från kund till Teddypost, står kunden för skador som kan uppstå under transporten.
Säkerhet
Alla våra produkter håller hög säkerhet och är CE-märkta (samt EN-71). Åldersgränser framgår på respektive produktsida. Det är också beskrivet på varje produkt. Inga produkter innehåller gifta kemikalier eller är brandfarliga.
Storlek på produkten och kvalitet
Som kund godkänner du och förstår att längden på produkten avser nallebjörnen/mjukisdjuret stående med benen nedåt, alltså inte sittande ned. Som kund är det också viktigt att förstå att en broderad produkt är specialtillverkad och behöver inte se ut exakt som på bilden. Storlek på text och färg kan varierar beroende ditt budskap och längden på meddelandet.
Reklamation av produktfel
Fel eller skador på paketet ska rapporteras direkt till Postnord ombud vid uthämtning. Det gäller även om ett paket saknar en vara eller är skadat vid leverans. Om du upptäcker att en vara är skadad eller har något productions så ska detta rapporteras inom 7 dagar från mottagandet.
Justering av brodyr och tryck på produkter
Teddypost förbehåller sig rätten att göra mindre justeringar av den text som kund anger på hemsidan. Detta gäller speciellt att förändra stora bokstäver till små bokstäver, eller mindre färgjusteringar. Vi gör detta för att förbättra kvalitén samt att vissa typsnitt inte går att skriva med bara stora bokstäver.
Policy angående integritet
När du lägger din beställning hos oss uppger du dina personuppgifter. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja avtalet gentemot dig. Vi säljer inte eller publicerar aldrig dina uppgifter, utan värnar istället starkt om din integritet. Du har enligt Personuppgiftslagen rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta oss i så fall via kontaktformuläret.
Betalningar
Vi använder Klarna Checkout. Vi betalning så godkänner du Klarnas betalningsvillkor samt Teddypost köpevillkor. Vi förbehåller oss också rätten att själva fakturera kund för beställningar istället för Klarna. Detta gäller oftast för ej uthämtade paket, när fakturor annuleras av misstag eller andra situationer när betalning ej har skett till Klarna. Vid direkt fakturering av Teddypost är betalningstiden 10 dagar (men tidigast 30 dagar från att vi skickade produkten), faktura skickas via e-post, vi ej betald faktura kan lagstadgade påminnelseavgifter tillkomma samt dröjsmålsränta på 24% per år.
Avbeställning
Om du vill avbeställa en lagd beställning så ska detta ske så snart som möjligt genom att du kontaktar oss via kontaktformuläret. Om din beställning redan har hunnit bli behandlad så är det inte längre möjligt att avbeställa varan/varorna. Du får då ta emot den och i så fall utnyttja ångerrätten om detta är möjligt. Är det en personlig produkt och produktionen har startat eller slutförts, så går det inte att ångra köpet efter att vi har startat produktionen. Så hör av dig till oss så snabbt som möjligt om du vill avbeställa.
Leverans, leveranstid & borttappade paket
Vi skickar produkter från oss dagligen och gör alltid vårt bästa för att du ska få en snabb leverans. För rådande leveranstider vänligen se sidan om leveranstider genom att klicka här. Tyvärr kan vi inte lämna några garantier eftersom vi producerar specialtillverkade produkter och arbetsbelastning kan stundvis vara mycket hög, men som en tumregel får våra kunder nästan i alla fall sina beställningar inom 3-5 vardagar. Om en leverans är försenad på grund av ett logistikföretag eller annan anledning så ger Teddypost inte kompensation för detta. Om ett paket försvinner under leveransen så förbehåller sig Teddypost rätten att skicka ut en ny produkt efter att kunden hör av sig till Teddypost. Skulle en produkt vara skadad eller ha ett produktionsfel så förbehåller vi oss också rätten att skicka ut ett nytt paket eller att reparera produkten. Paket som klassificeras av Postnord som “levererat” anses som levererade, detta gäller speciellt varubrev med leverans vid dörr, och kund är skyldig att betala för produkten om Postnord har givit den status levererad. För kunder som är obekväma med att speditören lämnar paket vid dörren så finns alltid alternativet i kassan att välja leverans till valfritt ombud. Teddypost har också rätt att ändra leveransmetod utan att informera kunden i förväg, t ex justering av varubrev med leverans till dörren till mypack home med leverans vid dörren. Teddypost har även rätt att skicka samtliga beställningar till närmaste ombud för att säkerställa en säker leverans och motverka bedrägeri. Självklart betalar Teddypost i så fall tillbaka mellanskillnaden för fraktkostnden till det billigare alternativet.
Felaktiga adressuppgifter och paket som ej hämtats ut
Om felaktiga adress-/kontaktuppgifter
Vi ersätter ej varor som inte har kunnat levereras av Posten (eller annan logistikpartner) pga felaktigt angivna adressuppgifter vid beställningstillfället. Detta gäller även felaktigt angiven e-post eller telefonnummer. Du är själv skyldig att kontrollera att de adressuppgifter du angivit i ordern är korrekta. Är din order redan sänd från vårt lager kan adressen på paketet inte justeras, men kontakta oss så kan vi hitta en lösning, eventuiellt kan vi be postnord justera mottagarens adress. Vill du byta namn på din försändelse, t ex om Posten nekar dig att hämta ut paketet pga fel namn så kan vi ändra det om möjligt, men en avgift kan tillkomma.
Om du ej har uthämtat/mottagit paket
Om du ej är anträffbar vid leverans av din beställning debiteras du för de kostnader som uppstår. Detta gäller även paket som levereras till utlämningsställe och som ej har lösts ut. Kostnaden för ej uthämtat paket är 380 kr. Ett paketet anses inte returnerad och en order avbeställs inte för att paketet inte hämtas ut. Tänk på att produkter med personlig prägel ej går att returnera och i fall dessa paket ej hämtas ut så återbetalas inga pengar. Kontakta oss i så fall om du vill att vi skickar ut paketet igen mot en extra kostnad.
Leverans till dörren
Om du beställer leverans till dörren så kan vår logistikpartner ibland skicka paketet till närmaste ombud om paketet inte går att dela ut. Detta är tyvärr inget vi kan råda över och därför kan vi inte ge kompensation för det. Som kund måste man då hämta paketet.
Cookies
Denna webbutik använder sig av cookies enligt Electronic Communications Act, 25 juli 2003. En cookie är en liten textfil som lagras på din dator och som innehåller information för att hjälpa webbutiken att identifiera och följa användare. Cookies finns som sessionscookies och som cookies som lagras permanent på din dator. Under tiden för ditt första besök i webbutiken blir din webbläsare tilldelad en sessionscookie som är unik och som används för att inte blanda ihop dig som användare med andra användare. För att kunna använda webbutiken bör du tillåta cookies i din webbläsare. Denna typ av cookie används enbart för att ge dig som besökare en bättre upplevelse och support och lagrar inga personlig uppgifter om dig. Cookies kan raderas. I denna webbutik används cookies exempelvis för att hålla koll på din kundvagn, dina inställningar och vilka sidor du besökt för att kunna ge dig en bättre kundupplevelse och support. Alla order sparas med IP-nummer samt tidpunkt.
Force Majeure
Händelser såsom krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter samt likvärdiga händelser utanför vår kontroll, vilken ej kunnat förutses, skall hänföras till force majeure, vilket innebär att Teddypost (Teddypost AB) befrias från sina förpliktelser att fullgöra ingångna avtal.
Se även konsumentverket och distansavtalslagen, samt EU:s gemensamma tvistlösningssida http://ec.europa.eu/odr